Koordination
Prof. Dr. Friedrich Krotz
ZeMKI, Universität Bremen

Deutsch | English

Publikationen

Flyer zum downloaden hier.

Sammelband "Mediatized Worlds: Culture and Society in a Media Age"

Der englischsprachige Band erschien 2014 bei Palgrave und präsentiert Ergebnisse und Diskussionen aus der ersten und zweiten Förderphase des DFG-Schwerpunktprogramms 1505 "Mediatisierte Welten".

Herausgeber

Andreas Hepp & Friedrich Krotz

Über das Buch

Wie prägen Medien unseren Alltag? Wie verändern sich unsere sozialen Welten wenn sie mit Medien interagieren? Und was sind Auswirkungen auf die kommunikations- und medienwissenschaftliche Theoriebildung? Solche Fragen als Ausgangspunkte nehmend, diskutiert der Band "Mediatized Worlds" Transformationsprozesse unseres Lebens durch zunehmende Mediatisierung. Die Kapitel behandeln Themen wie 'Mediatisierung neu denken', mediatisierte Gemeinschaften, die Mediatisierung des Privatlebens und organisatorischer Kontexte sowie zukünftige Perspektiven für die Mediatisierungsforschung. Die empirischen Studien bieten einen neuartige Zugang zu Fragen der Mediatisierung – einen Zugang, der Mediatisierung in Perspektiven der Lebenswelt und sozialer Welten verortet.

Weitere Informationen finden Sie auf der Verlagshomepage.

Kommentar zum Buch von Sonia Livingstone, Department of Media and Communications, London School of Economics and Political Science:

'This volume offers a carefully-evidenced account of how the unfolding media and communication environment contributes to historical transformations across diverse sectors of our society. It should be read by social scientists in many fields to understand how and why mediatization matters to them.'

Inhalt

1. Introduction; Andreas Hepp, Friedrich Krotz

PART I: RETHINKING MEDIATIZATION
2. Mediatized Stories in Mediatized Worlds; Knut Lundby
3. Culturalizing Mediatization; Johan Fornäs
4. When Mediatization Hits the Ground; Nick Couldry
5. Media, Mediatization and Mediatized Worlds. A Discussion of Basic Concepts; Friedrich Krotz

PART II: MEDIATIZATION AND NEW MEDIA
6. Mediatized Connectivity. Historical Traits of Telephony and Theoretical Considerations about a New Dispositive of Communication; Thomas Steinmaurer
7. Intensifying Mediatization: Everyware Media; James Miller
8. From Mediation to Mediatization: The Institutionalization of New Media; Stig Hjarvard

PART III: MEDIATIZED COMMUNITIES
9. Benedict in Berlin. The Mediatization of Religion; Hubert Knoblauch
10. Technology, Place and Mediatized Cosmopolitanism; Miyase Christensen
11. Mediatized Worlds of Communitization; Andreas Hepp, Matthias Berg, Cindy Roitsch

PART IV: MEDIATIZATION AND PRIVATE LIFE
12. Media Life and the Mediatization of the Lifeworld; Mark Deuze
13. Media Love: Intimacy in Mediatized Worlds; John Storey, Katy McDonald
14. The Meaning of Home in the Context of Digitization, Mobilization and Mediatization; Corinna Peil, Jutta Röser

PART V: MEDIATIZATION IN ORGANIZATIONAL CONTEXTS
15. Mediatized Politics - Structures and Strategies of Discursive Participation and Online Deliberation on Twitter; Caja Thimm, Mark Dang-Anh, Jessica Einspänner
16. The Quantified Listener: Reshaping Providers and Audiences with Calculated Measurements; Jan-H. Passoth, Tilmann Sutter, Josef Wehner
17. Schools as Mediatized Worlds from a Cross-Cultural Perspective; Andreas Breiter

PART VI: CONCLUSION
18. Mediatization: Concluding Thoughts and Challenges for the Future; Lynn Schofield Clark

Neuigkeiten

Abschied des DFG-Schwerpunktprogramms 1505 "Mediatisierte Welten"
» Nachricht lesen

"Mediatsierte Gesellschaften. Medienkommunikation und Sozialwelten im Wandel"
» Nachricht lesen

Newsletter-Registrierung

Newsletter

Newsletter